CBD

Zmírni svůj pracovní stres

Přečtěte si jak zmírnit pracovní stres | Timme

Když s někým mluvíš, přistihneš se, jak říkáš: “V práci jsme tak vystresované, že…”.  Stres se stal moderním fenoménem. Stres, stres a opět jen stres. Jak hezké by bylo žít bez stresu? A je to vůbec možné? Bohužel musíme říct, že úplně nevíme, jak ho vytěsnit. Jak víš, stres ti pomáhá a jeho prostřednictvím si vytváříš obrannou reakci před vystavením silám a tlakům. Vzhledem k tomu, že pracovní prostředí a s ním spojený pracovní stres mají vážný dopad na každého člověka v produktivním věku, je důležité hledat způsob, jak ho zmínit.

V práci je na tebe kladeno mnoho nároků a často se snažíš dokázat sám sobě, ale i svému okolí, že to zvládneš. A tak jedna práce se hromadí na druhou a už ztrácíš tolik povinností. Kolik dalších úkolů můžeš ještě přijmout? Jeden, dva, tři nebo čtyři? Stále rostoucí pracovní požadavky, dlouhá pracovní doba a řada povinností, které prostě nelze splnit během pracovní doby, tě nutí zůstat v práci po pracovní době nebo vykonat neúměrné množství práce přesčas. Všechny tyto okolnosti mají takový účinek, že se člověk cítí unavený, vyčerpaný a bez energie. Současně dochází ke snížení pracovního výkonu, ztrácí se motivace, dochází k chybám, a to vše situaci jen zhorší.

Nadměrný stres v práci je často příčinou mnoha problémů a konfliktů. V důsledku obrovské pracovní zátěže vznikají psychologické a emocionální příznaky, ale také změny v chování zaměstnance a fyzické problémy. V neposlední řadě je výsledkem dlouhodobého nezvládnutého pracovního stresu syndrom vyhoření. O jeho závažnosti na lidské zdraví svědčí i skutečnost, že se jedná o psychickou diagnózu a Světová zdravotnická organizace ji zařadila za duševní poruchu.

Přečtěte si jak zmírnit pracovní stres | Timme

Pracovní stres negativně ovlivní tvůj pracovní výkon, nejprve duševní, postupně ovlivní fyzické zdraví, mezilidské vztahy i osobní život. Pokud zažíváš tento pocit a zdá se ti, že jeho úroveň a tlak již nejsou užitečné, je nejvyšší čas, abys s tím něco udělal! Některé z mnoha nejčastějších příčin stresu souvisejícího s prací jsou:

  •  strach z nezvládnutí plnění zadaných pracovních úkolů
  •  strach z toho, že nadřízení nesplní očekávání v práci
  •  strach z propuštění z důvodu nedostatečného pracovního výkonu
  •  strach ze šikany na pracovišti  
  •  strach z propouštění, např. v důsledku pandemie
  •  tlak z očekávání, že budeš stále optimálně podávat výkony každý den a za všech okolností
  •  tlak ze zvyšování osobních očekávání bez dostatečného zhodnocení
  •  napětí mezi jednotlivými zaměstnanci nebo nadřízenými a jejich podřízenými 
  •  nadměrný počet pracovních úkolů z důvodu nedostatku zaměstnanců
  •  množství přesčasů z důvodu nedostatku zaměstnanců

Nadměrný pracovní stres má u zaměstnanců různé příznaky, u každého jednotlivce se mohou projevit jinak, tvoří se začarovaný kruh: podrážděnost, ztráta sebeúcty, hněv, někdy i slovní agrese nebo naopak, pocity úzkosti, podráždění, depresivní nálada, problémy s usínáním a kvalitním spánkem, apatie, ztráta zájmu o práci, problémy s koncentrací, nadměrná únava, uzavření a odstup od rodiny, přátel, problémy v sexuálním životě, žaludeční problémy, bolesti svalů a hlavy, nadměrné užití alkoholu, drog nebo syndrom vyhoření, který může skončit až samotným zhroucením.

Jak zmírnit pracovní stres? Je to vůbec možné? Jsme si jistí, že je to možné, ale z tvé strany je prvním krokem uvědomit si, že tomu tak je. Pak se zkus zaměřit na některé z následujících věcí:

  • přátelé a podporující osoby – je fajn, pokud si v práci najdeš kromě kolegy ve stejné osobě i přítele. Pro zdravý vztah se však oba obklopujete přáteli i mimo práci. Je důležité diskutovat o tématech mimo práci, znát nestranné názory. Nechte je, aby tě poslouchali, mluvili s tebou a získáš od nich povzbuzení. Pokud jsi jedním z těch šťastných lidí, kteří mají štěstí, že mají skvělou rodinu, chápou vás a podají vám pomocnou ruku, takže čerpej energii, abys zmírnil stres související s prací.
  • spánek – pokud máš v práci od rána podávat výkon a mít dostatek energie na celý den, potřebuješ kvalitní a dostatečně dlouhý spánek s pravidelným režimem. Najdi si svůj optimální čas na usínání a snaž se ho dodržet, nedostatek spánku vede k nervozitě, depresím. Vyzkoušej nemedikamentózně přírodní řešení, jako jsou čaje, bylinné doplňky, CBD olej na Lepší spánek.
  • zdravá životospráva – zařaď do svého života pohyb a zdravé jídlo, pravidelně se stravuj, dopřej si vyváženou a pestrou stravu. Při nedostatku pohybu a špatném stravovaní přichází i somatické těžkosti jako kardiovaskulární nemoci, bolest hlavy, kloubů, svalů, zažívací problémy, hrozí obezita, snižuje se imunita a samozřejmě i samotný výkon v práci.
  • organizace času – timemanagement je základem nejen úspěšných podnikatelů, ale i zaměstnanců. Plánuj svoje pracovní aktivity, aby si na ně měl dostatek času. Nastav si svoje priority a věnuj se činnostem, které jsou pro tebe důležité a dávají smysl. Pokud budeš šťastný a vyrovnaný, budeš cítit motivaci a podávat výkony. Vyhraď si čas na rodinu, přátele, známé, vzdělávaní, ale i čas, který věnuješ jen sám sobě, relaxu, pohybu a práci.
  • pohybová aktivita – starost o psychické zdraví je úzce propojena s fyzickým. Přísloví hovoří: „V zdravém těle, zdravý duch“ a naši předkové měli pravdu. O tělo je potřeba se starat, pohybem se rozproudí kardiovaskulární systém, vyplaví endorfiny a po sportovní aktivitě následuje sladká únava. Pohyb ti očistí mysl a často pomůže i k lepšímu usínání. Najdi si čas na procházku, běž si zaplavat, nebo na trénink, na túru do hor a tam vypni od práce a načerpej novou sílu a energii. Dokonce i v práci, během krátké přestávky, místo cigarety, můžeš cvičit například s vlastní váhou, zaskákat si přes švihadlo, odreagovat se několika dřepy pomocí odporových gum, a tak rozproudit krev a dostat kyslík do unaveného mozku. Stačí si vybrat druh pohybu, který tě bude bavit a budeš se cítit dobře. 
  • pozitivní myšlení – někdy je těžké zbavit se negativních aktivit a jejich vlivu v práci. Jsme si jistý, že znáš stav, že to nebo ono je ti proti srsti. Nelíbí se ti to, nebo nerada trávíš čas s někým, protože tato osoba tě nutí myslet negativně, vtahuje tě do svého světa nebo ubírá tvoji energii. To je samozřejmě těžké vyloučit z pracovního života, pokud nejsi šéfem :).   Zkus eliminovat čas na minimum s takovými lidmi. Snaž se v činnostech, které nejsou až tak oblíbené najít pozitivum. V duchu lepší pozitivní atmosféry a myšlení využij dobrou náladu na plnění pracovních úloh. Mimo relaxačních technik, můžeš vyzkoušet konopné oleje CBD denní olej nebo CBD olej pozitivní mysl, přírodní léčbou si můžeš pomoci k pozitivnímu vnímání pracovního prostředí…   
  • mimopracovní aktivity – (pokud nepatříš k workoholikům, ale ani nedokážeš do nekonečna „jet na plný plyn“) být zavalený a pohlcený prací od rána do noci, např. i v noci, ti v úvodu přinese pocit štěstí a naplnění.  Postupně jak se vyčerpají tvoje síly, stav se stane neudržitelným a začne mít negativní vliv na celou tvoji osobnost. Měj na paměti, že je důležité udržet si rozumný balanc mezi prací a osobním životem, proto si najdi po práci i jiné aktivity. Klidně to může být koníček, trávení času s novými lidmi, nebo čas na nové zážitky.  
  • úprava pracovního tempa – někdy je to těžké rozhodnutí, ale zdraví máš jen jedno. Zkus udělat všechny kroky a opatřeni k tomu, abys zpomalil tempo a tým eliminoval a snížil pracovní stres. 
Přečtěte si jak zmírnit pracovní stres | Timme

I ty jsi jen člověk z masa a kostí, neboj se říct ne, nebo požádat o pomoc. Je velmi důležité najít hranici mezi adekvátním pracovním nadšením s kvalitním výkonem, zkrátka to, co je nevyhnutelné a žádoucí od každého v rámci pracovního procesu a patologickým stavem. Pokud včas nevykonáš preventivní opatřeni, práce a stres tě pohltí až do takové míry, že osobně zažiješ syndrom vyhořeni.

Stres je v dnešní době ještě umocněný nejistotou v zaměstnaní, riziky podnikaní a celkovým přetlakem v konkurenčním prostředí, který komplexně definujeme jako psychosociální zátěž. Psychosociální rizika a stres související s prací patří k nejzávažnějším otázkám v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ve velké míře ovlivňuje zdraví jednotlivců, organizací a ekonomiky států. Zabývat se řešením psychosociálního stresu na pracovišti je jednou z klíčových úloh managmentu, neboť „kvalitní zaměstnancem je základním pilířem každé firmy, či organizace“.Pokud chceš zmírnit, nebo předejít pracovnímu stresu ty jako jednotlivec, nadefinuj si hranice, jak daleko jsi v této oblasti ochotný zajít. Pamatuj, že je důležité práci věnovat rozumný a přiměřený čas, využívat ho efektivně, přitom nezapomínat na své zdraví, tím, že si osvojíš některé námi doporučené řešení a nenecháš se pohltit prací do té míry, že „přestaneš úplně žít“.

Comments

There are no comments yet.

Napiš komentář