CBD

Výživová poradkyně radí: Zatoč s jarní únavou!

jarni unava 1920 01

I když se na jaro většina z nás těší, tak zároveň dle odhadů pociťuje až tři čtvrtiny populace jarní únavu. Jarní únava není klasifikována jako nemoc, ale mezi nejčastější projevy patří častá nemocnost, bolesti hlavy, poruchy spánku, nesoustředěnost a fyzické i psychické vyčerpání.

Co je tedy příčinou toho, že většina z nás s příchodem jara není zcela fit?

Hlavní příčinou bývá nedostatek slunečního svitu, časté střídání počasí, nedostatek vitamínů a špatná životospráva. V zimních měsících míváme mnohem méně fyzických aktivit a pobyt na čerstvém vzduchu zkracujeme vinou špatného počasí na minimum.

Nejlepší prevencí, jak jarní únavě předcházet je zdravá životospráva. Co ale dělat, pokud jsme přípravu na jaro podcenili a chceme být brzo v plné kondici? Je potřeba doplnit vše co tělu chybí a neopomenout ani dostatek kvalitního odpočinku.

Náš tip: Trpíš bolestmi hlavy, nespavostí nebo nesoustředěností? Vyzkoušej CBD oleje Lepší spánek nebo Pozitivní mysl. Stačí pár kapek a brzo budeš zpět ve formě.

jarni unava 1920 03

Zaměř se na doplnění vitamínů

Nejprve se zaměřte na doplnění vitamínů. Jeden z důležitých vitamínů po zimním období je vitamín D. Ten se tvoří zejména v kůži při dopadu slunečního svitu, kterého se nám v zimně nedostává. Vitamín D je důležitý pro kvalitu kostí, svalovou i srdeční činnost a má vliv i na naši imunitu. Kromě slunečního svitu můžeme částečně získat vitamín D i z potravy, a to zejména z tučných ryb, vajec a mléčných produktů. Dle vědeckých výzkumů má až 40% evropské populace nedostatek vitamínů D, proto je dobré zvážit, zda přes zimní měsíce není vhodné užívat doplňky stravy s vitamínem D.

Dalším jarním vitamínem byl měl být vitamín C, který zvyšuje odolnost organismu proti bakteriálním a virovým infekcím a je významným antioxidantem. Ten můžeme doplnit například pomocí citrusů.

Pro doplnění vitamínů, ale i minerálů a stopových prvků bychom měli do našeho jídelníčku zařadit co nejvíce čerstvé zeleniny a ovoce. Dále bychom celkově měli náš jídelníček odlehčit a nekonzumovat těžká a tučná jídla.

Životabudiče. Jaké vybrat?

Jako životabudič na nás budou působit jarní byliny a zelené potraviny. Zelené potraviny jsou bohaté na chlorofyl, který podporuje krvetvorbu, ale má i protizánětlivé účinky. Už naše babičky zařazovaly do jarního jídelníčku mladé kopřivy a listy pampelišek. Skvěle lze využít i klíčky a výhonky semen, které obsahují spoustu vitamínů, minerálů i antioxidantů. Dále obsahují spoustu enzymů, které potřebujeme pro lepší zažívání.

Správný jídelníček a pitný režim je základ

jarni unava 1920 02

Je dobré zaměřit pozornost i na pitný režim. Zhruba 60-70% hmotnosti našeho těla tvoří voda. Denně lidské tělo vyloučí asi 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním i kůží. Při poklesu tekutin se v těle hromadí odpadní látky a zpomalí se látková výměna. Pokud tekutiny pravidelně nedoplňujeme je tělo dehydratováno. Dehydratace může způsobit ještě větší únavu, malátnost, bolest hlavy a pokles duševní i fyzické aktivity. Denní příjem tekutin by měl být cca 2–3 litry v závislosti na fyzické aktivitě, věku a okolní teploty. Nejvhodnějším nápojem je čistá voda, ale právě na jaře můžeme využit čerstvých bylin i k přípravě čaje.

Pokud zařadíme do jídelníčku čerstvé potraviny plné vitamínů a živin, budeme dbát na dostatečný pitný režim a dopřejeme si každý den kvalitní spánek jarní únava začne zcela jistě začne ustupovat. Rovněž je dobré být co nejčastěji na čerstvém vzduchu a dopřát si pravidelně pohyb. Fyzickou aktivitou podpoříme fungování lymfatického systému, a navíc se během pohybu se se vyplavují hormony štěstí, endorfiny, naopak klesá produkce stresového hormonu kortizol.

Autor: Výživová poradkyně Barbora Bürgerová

homepage banner TIMME CBD oleje 2022 1440x700 v04
Comments

There are no comments yet.

Napiš komentář