8 Nejčastějších chyb při tréninku

8 Nejčastějších chyb při tréninku

Fitness centra dnes navštěvuje mnoho lidí a tento druh sportu je naštěstí mnohem populárnější než kdykoli předtím. Proč naštěstí? Posilování má mnoho výhod (podrobněji je můžeme probrat v některém z budoucích článků) a byla by škoda se o ně připravit.

V dnešním článku se chci zaměřit na časté chyby při tréninku, pokusím se je shrnout do bodů a podívat se na tuto problematiku z jiného úhlu.

Totiž spousta lidí, kteří dnes fitness centra navštěvují, málokdo z běžných rekreačních cvičenců skutečně trénuje. Návštěva fitness centra nestačí. Pokud nemáte znalosti o základních principech efektivního tréninku, v lepším případě se připravujete o jakékoli výsledky, v horším případě vám to může způsobit zranění a zdravotní problémy. Pokud se nestaráte o správné provozování sportu, může platit heslo: Sport vede k trvalé invaliditě. Pravidelný trénink tedy může kvalitu života zlepšit, ale i zhoršit. Nehraje roli ani to, že si nevšimnete následků nevhodně vedeného tréninku hned po první špatně odcvičené sérii, nemusíte si toho všimnout ani po měsíci či dvou. A tak vesele pokračujete, dokud ukazatele dlouhodobé nefunkčnosti nezačnou upozorňovat na problém, ať už se objeví další zdravotní a estetické komplikace: bolesti zad, kolen, ... nebo vystouplý trapéz, který zvláště u žen nevypadá vůbec atraktivně. V lepším případě si po půl roce uvědomíte, že jste přesně tam, kde jste byli bez jakéhokoli pokroku. 

Pojďme se blíže podívat na (podle mého názoru) některé z nejčastějších tréninkových chyb, které vás mohou brzdit, odvádět od vašeho cíle nebo dokonce představovat pro vás riziko:

  • nesprávná technika – to, že správné provedení cviků by mělo být samozřejmé, nemusím dále rozvíjet. Jednotlivé cviky, zvláště ty složité, jsou náročné na provedení. Sledovat je z videa většinou nestačí. Správné provedení cviku musí být řádně vysvětleno a předvedeno a většinou to chce hodně cviků, abyste si takové pohybové vzorce zautomatizovali, pochopili podstatu a věděli, jak přesně zacílit, na co cílit chcete.
  • nesoustředěnost, roztržitost při tréninku sem patří všechno možné, jako neustálé odbíhání k mobilu, „kecání“ nebo psaní zprávy na stroji při provádění cviku (také jsem se s tím už setkala). .. Často tím uměle a zbytečně prodlužujete pauzy, prodlužujete si také trénink. A to ani nemluvím o vedení rozhovoru při cvičení. Slyšeli jste o tzv. propojení mysli a svalů, je to nezbytný faktor efektivního tréninku. Pokud vás rozptylují například výše uvedené okolnosti, připravujete se o jeden z důležitých pilířů odpovědných za vámi podávaný výkon a tím i samotné výsledky.
  • kvantita na úkor kvality – spousta cviků, možná i v nesmyslném pořadí, střídání strojů a cvičebních pomůcek bez hlubšího uvažování a vůbec bez plánu, zbytečně velký objem tréninku, nedostatečné pauzy, chaos a další chaos. .. Navíc jen zopakuji: Plán, ve kterém se snažíte systematicky zlepšovat, je cesta a méně je mnohonásobně více.
  • žádné komplexní, základní (a účinnější) cviky– příliš mnoho izolovaných cviků, cviků na strojích, nebo (zejména u žen) různé „srandičky“ s gumičkami, které podotýkám nezcizuji, by rozhodně neměly tvořit obrovskou část . Vím, že základní a komplexní cvičení jsou ta, která vyžadují více energie, času, koncentrace, síly a výkonu a mnoho lidí se jim vyhýbá. Jde však o konkrétní příklad toho, že jednodušší řešení jsou málokdy ta efektivnější a rozumnější. A které cviky jsou účinné? Řeč je například o různých dřepech, mrtvých tazích, výpadech, přítazích...
  • nadměrná zátěž, nedostatečný rozsah– vaše ego poroste, pokud naložíte více, než reálně (a hlavně technicky správně) zvládnete, ale pro sval už je to těžší... Nemluvě o různých rizicích, která u takových provedení hrozí. Na druhou stranu se setkáváme i s opakem.
  • nedostatečná zátěž, minimální nebo žádná progresivní zátěž– nemůžete očekávat, že se váš výsledek posune požadovaným směrem, pokud se vaše úsilí nepohybuje adekvátně a stále používáte stejně velké činky jako před rokem.
  • regenerace– velmi podceňovaný faktor, ale bez pravidelné regenerace, dostatečného spánku, odpočinkových dnů,... se dále nedostanete. Lidé tomuto faktoru často přikládají mnohem menší váhu, než ve skutečnosti má.
  • výživa– to už je kapitola sama pro sebe (výživě se budeme věnovat i v rámci článků). Můžete mít dobře naplánovaný trénink, dbát na všechny důležité pilíře, ale pokud to není podpořeno dobrou a vhodnou výživou, kýžených výsledků dosáhnete jen velmi těžko. Ale to je na déle a jindy...

Pokud jste se již rozhodli do toho pořádně skočit, myslíte to vážně, jste připraveni investovat svůj čas, energii, peníze a OPRAVDU chcete výsledky, pak musíte vědět, že chodit do fitness centra bohužel nestačí. .. Je opravdu potřeba vyvinout adekvátní úsilí, mít plán, systém, cíl, posouvat své hranice a v neposlední řadě ovládat správnou techniku.

Pokud vám chybí znalosti v této oblasti, pak kopírování jiných lidí v posilovně a sledování náhodných videí na YouTube nebo tréninkových videí na Instagramu rozhodně není nejlepší nápad. Rozhodnutí najít správnou osobu, která vás povede, je to nejlepší, co můžete udělat. A tady musím podotknout, že investovat čas do hledání někoho opravdu kompetentního se vyplatí.

Autor: Michaela Kanuščáková

Instagram: @miska_kanuscakova

RELATED ARTICLES